Menyelami Kebenaran Islam

Kisah Tauladan | Keikhlasan | Kerana Allah
Bersabar | Cinta | Rezeki
Kemaafan | Ibadah

Hubungi Saya
Menu
+ Tumblr

| Pembaca Setia | Paparan
Indahnya Bukan Pada Luaran
dicatat pada 2/10/2012 08:51:00 PG


Alhamdulillah,kalini saya berkesempatan untuk menurunkan bicara yang begitu ringkas sebagai tantapan semua.Indahnya Tidak Terletak Pada Pandangan Luaran.Panjang sekali bunyi tajuk ini,namun ada kisah yang ingin saya kongsi di sini.

Saya masih ingat ketika masa saya masih berusia kanak-kanak dahulu,ketika itu arwah emak saudara saya masih hidup.Dalam halaman rumah saya ketika itu ada Pokok Mawar yang boleh dikatakan cukup besar dan sudah berbunga.Mak Ngah saya menyuruh saya untuk mengambilkannya bunga Mawar tersebut.Oleh kerana saya yang ketika itu masih kecil,saya dengan pantas pergi ke pokok tersebut untuk mengambilkannya.Tapi,sebaik sahaja sahaja saya menarik sekuntum daripada pokok tersebut,tangan saya tercucuk dengan duri-duri pada dahannya.

Saya yang ketika itu berasa sungguh sakit terus pergi menemui Mak Ngah saya dengan perasaan yang sungguh sedih.Mak Ngah lalu berpesan:dalam lokhat kampung:

"Tu lar....Mok Ngoh suroh ambik bungo,buke ambik duri.Ya sapik gi ambik duri tuh buleh sakit lar"

atau mudah difahami:

"Sebabtu la...Mak Ngah suruh ambil bunga,bukan ambil duri.Yang Sapik pergi ambik duri tu boleh sakit la"

Pengajaran yang sebenarnya ingin saya kongsi di sini adalah,"Keindahan yang sebenar tidak terletak pada pandangan luaran".Jadi kita harus berhati-hati dalam aspek kehidupan kita.Terutama sekali dalam urusan mempercayai seseorang.Lihatlah dalam kisah saya sebentar tadi.Bunga Mawar kalau dipandang dari jauh Memang sungguh Cantik.Bila kita mendekati,memang sungguh wangi.Namun apabila disentuh,ianya sungguh menyakitkan.

Jadi,dunia telah menunjukkan kita bahawa keindahan luaran,bukanlah erti bagi keindahan dalaman.Begitu juga dengan diri kita sebagai manusia.Walaupun seindah mana rupa paras dan penampilan kita,ianya tidaklah begitu bernilai di sisi Allah.Namun yang menjadi perhintungannya adalah keindahan hati kita yang penuh dengan amal soleh.Kerana itulah:

Keindahan yang sebenar adalah apabila kita menzahirkan sesuatu amalan semata-mata kerana Allah S.W.T

Label:

Catat Ulasan